Що краще: гімназія чи загальноосвітня школа?

            Дуже часто перед батьками стоїть дилема: який тип школи обрати для своєї дитини. Вибрати звичайну школу чи гімназію? Щоб прийняти остаточне рішення, потрібно знати про специфіку цих навчальних закладів та зважити всі «за» і «проти».

            Звичайна загальноосвітня школа характеризується збалансованою кількістю годин на вивчення предметів інваріантної (обов’язкової) складової навчального плану школи. Рівень державного стандарту у загальноосвітній школі повинен засвоїти кожен учень. Для дітей, які мають здібності та певні нахили до вивчення предметів, інваріативною (за вибором) складовою навчального плану обираються спецкурси, факультативи, виділяються години на додаткове вивчення предметів.

            У гімназії, як правило, повинен бути певний профіль навчання: або всієї гімназії, або окремих класів. Законодавчо визначено, що гімназія – «навчальний заклад II-III ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів відповідно до профілю». Загальна кількість годин на вивчення предметів суттєво не відрізняється від кількості годин у звичайній школі. Проте кількість годин на вивчення предметів інваріантної  складової навчального плану перерозподіляється. Так, у 11-му класі (економічний профіль) на вивчення української мови  виділяється 1 година, тоді як у загальноосвітній школі – 2 години; на вивчення математики – 3 години, у звичайній школі – 5, проте на вивчення географії – 5 годин проти 1,5 години у звичайній школі.

            Чим же все таки відрізняється гімназія від звичайної  школи? По-перше, тим, що до гімназії приймаються діти, які пройшли конкурсний відбір. По-друге: у гімназії переважно вивчаються предмети гуманітарного напряму. По-третє: у гімназії вивчаються предмети поглиблено. Передбачається, що крім глибшого вивчення стандартних дисциплін, в гімназіях викладають ряд загальнорозвиваючих предметів: мистецтво, філософія, ритміка, хореографія, етика, тощо. Крім того, у гімназії повинна проводитися наукова робота, співпраця з науковими центрами, вищими навчальними закладами.

            У нашому районі існують три гімназії – дві в селищі Диканька і одна в селі Стасі. Чи відповідають вони вимогам Інструкції про організацію і діяльність гімназії – однозначно «ні». По-перше: всі діти, які проживають у вищеназваних населених пунктах, прийняті на навчання до гімназій без конкурсного відбору; по-друге: гімназії не є багатопрофільними; по-третє: гімназії не співпрацюють з вищими навчальними закладами.

            Зупинюсь на першому пункті. Прийом дітей мікрорайону навчального закладу – це функції загальноосвітньої школи, а не гімназії. Але альтернативи гімназій в селищі Диканька та селі Стасі – немає. Друге -  з трьох гімназій лише в одній є профільне навчання. Третє - жодна з гімназій постійно не співпрацює з вищими навчальними закладами.

            У гімназії ім. М.В.Гоголя фактичного конкурсного відбору немає, але проводиться розподіл випускників 4-х класів на гуманітарний та математичний класи. На відміну від інших гімназій району, у 10-х та 11-х класах Диканської гімназії ім. М.В.Гоголя є профільне навчання (правовий та економічний профіль), проте перелік предметів і кількість годин на їх вивчення приведені до рівня універсального профілю загальноосвітньої школи, вибір профілю навчання обирається навчальним закладом, без врахування бажань учнів.

            Повертаюся до розгляду «плюсів» і «мінусів» існування гімназій у нашому районі.     Як у гімназіях, так і в звичайних школах, діти мають змогу вивчати дві іноземні мови (наприклад, дві іноземні мови вивчають учні Байрацької зош І-ІІ ст., Великобудищанської зош І-ІІІ ст., а з нового року і учні Великорудківської зош І-ІІІ ст.), курси за вибором, факультативи (Народознавство «Календарно-обрядове коло українців» у Великобудищанській зош І-ІІІ ст., «Логіка» у Водянобалківській зош І-ІІІ ст., «Історія Полтавщини», креслення - в Орданівській зош І-ІІІ ст.). Профільне навчання у старшій школі передбачено як в звичайній школі, так і в гімназії.

            Звісно, я не відкидаю самовіддану працю педагогічних колективів гімназій, їх надбань і досягнень. Але ж і вчителі загальноосвітніх навчальних закладів району мають високі досягнення у навчанні та вихованні дітей. Тому на питання «що краще – гімназія чи загальноосвітня школа?», відповідь одна – «навчальний заклад, який працює в інтересах дітей і в правовому полі».

            У світлі останніх тенденцій у реформуванні освіти в кожній територіальній громаді повинна бути опорна школа, в якій навчається 360 і більше учнів та підвозяться не менше як з трьох населених пунктів, де існують школи І-ІІ ступенів. Під такі критерії підлягає лише одна школа – Диканська гімназія ім. М.В.Гоголя. Проте опорна школа не може бути гімназією. Отже, на разі виникає потреба реорганізації гімназій в загальноосвітні навчальні заклади.

            Всі пропозиції та думки з приводу реорганізації гімназій можна висловити на  сайті відділу освіти, сім'ї, молоді та спорту райдержадміністрації "Освіта Диканщини"  http://dikmetod.ucoz.ua на Форумі, для цього перейдіть по посиланню  http://dikmetod.ucoz.ua/forum або в розділі "Новини".

 

 

Головний спеціаліст відділу освіти, сім’ї,

молоді та спорту райдержадміністрації            Т.Серга