Понеділок, 16.09.2019, 09:37
Вітаю Вас Гість | RSS

Освіта Диканщини

Меню сайту

Інклюзивна освіта

Інклюзія: як розшифрувати?


         Інклюзивна освіта - це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу.
         За визначенням Міжнародного Консорціуму розвитку осіб з особливими потребами інклюзивна освіта:
- визнає, що всі діти можуть навчатися;
- визнає та поважає відмінності у дітях: вік, стать, етнічну приналежність, мову, стан здоров'я тощо;
- заохочує освітні структури, системи та програми відповідати потребам усіх дітей;
- є частиною ширшої стратегії розвитку інклюзивного суспільства;
- є динамічним процесом, що постійно розвивається;
- не повинна залежати від величини навчального класу чи браку матеріальних ресурсів.
       Інклюзія особливо підкреслює надання можливостей для рівної участі людей з інвалідністю (фізичною, соціальною та емоційною) в загальній системі здобування освіти, для індивідуального вибору та отримання спеціальних послуг і адаптації для тих, кому це необхідно.
Чотири ключові елементи інклюзивної освіти:

      - Інклюзія – це процес. Вона повинна розглядатися як постійний нескінченний пошук якнайкращих способів реагування на людську різноманітність. Це – навчання тому, як жити, приймаючи всі відмінності, і вчитися, виходячи з цього. У такій ситуації відмінності розглядаються позитивніше – як стимули, що сприяють отриманню знань.
           - Інклюзія пов’язана з визначенням і подоланням бар’єрів. Тому вона включає накопичення, класифікацію і аналіз інформації з різних джерел з метою планування поліпшень на практиці.
        - Інклюзія – це присутність, участь і досягнення всіх учнів. Присутність у даному випадку означає те, « де діти навчаються і як часто вони відвідують школу»;під участю мається на увазі рівність у отриманні досвіду у стінах школи, а отже, кожен з учнів повинен приймати думки інших; і досягнення – це результат досягнення за всією програмою, а зовсім не результати тестів чи іспитів.
       - Інклюзія акцентує увагу на тих групах учнів, які більш схильні до виключення або маргіналізації чи незасвоєння знань. Це означає відповідальність проведення моніторингу тих груп, які статистично знаходяться в зоні більшого ризику, також за необхідності зробити кроки до забезпечення їх присутності, участі й досягнень у системі освіти.
           ЮНЕСКО розглядає інклюзію як підхід, що «динамічно розвивається, полягає в позитивному ставленні до різноманітності учнів і в сприйнятті індивідуальних особливостей не як проблеми, а як можливості збагачення процесу пізнання».
           
           В основі інклюзивної освіти лежить право на освіту для всіх дітей, проголошене в ряді міжнародних документів:
Загальна декларація прав людини (1948):
«1. Кожна людина має право на освіту.
  2. Освіта повинна бути направлена на повний розвиток особистості людини і на збільшення пошани до прав людини і основних свобод» (ст.26).
Конвенція про права дитини (1989):
«Заборона дискримінації дітей (ст.2); доступ дітей з інвалідністю до послуг в області освіти, професійної підготовки медичного обслуговування , відновлення здоров'я, підготовки до трудової діяльності й доступу до засобів відпочинку таким чином, який приводить до якнайповнішого за можливості залучення дитини до соціального життя і досягнення розвитку її особистості, включаючи культурний і духовний розвиток дитини (ст.23)».
Саламанкська декларація і Рамки дій з освіти осіб з особливими потребами (1994):
«…Школи повинні приймати усіх дітей, незважаючи на їхню фізичну, інтелектуальну, соціальну, емоційну, мовну або іншу особливість. До них відносяться діти з розумовими і фізичними вадами, обдаровані діти, безпритульні працюючі діти, діти з віддалених районів або діти, які відносяться до кочових народів, діти, які відносяться до мовних, етнічних і культурних меншин, і діти з менш сприятливих районів або груп населення» (пункт 3).
Конвенція ООН про права інвалідів (2006) ст.24 Освіта:
«1. Держави – учасниці визнають право осіб з обмеженими можливостями на освіту. Для реалізації цього права без дискримінації і на основі рівних можливостей держави – учасниці забезпечують інклюзивну освіту на всіх рівнях і навчання впродовж усього життя...
 2. Під час реалізації цього права держави – учасниці забезпечують, щоб:
а) особи з обмеженими можливостями не виключались із причини інвалідності із системи загальної освіти, а діти з особливими потребами – із системи безкоштовної початкової або середньої освіти;
б) діти з особливими потребами мали рівний доступ до інклюзивної, якісної та безкоштовної початкової і середньої освіти за місцем проживання…».


 
             Підготувала вчитель-логопед відділу освіти   Н.В. Рудик
ПЕДПРЕСА
Календар
«  Вересень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Архів записів